Reisdagboek: Barcelona in 3 dagen

Nou daar is die dan eindelijk hoor, mijn reisdagboek van Barcelona! Nu ik al weer een dikke week thuis ben vond ik het wel een keer tijd om hem online te gooien. Samen met een vriendinnetje ging ik twee nachtjes naar Barcelona om sangria te drinken en tapas te eten. Want, als je in Barcelona bent drink je sangria en eet je tapas! Maar, we gingen ook vooral om herinneringen op te halen. Samen met nog een vriendin woonden we namelijk een half jaar in deze super toffe stad voor stage. En dat is dus alweer vijf jaar geleden. Ik herhaal VIJF JAAR GELEDEN! Ja, de tijd vliegt en ik voel me oud. But okay, ik was daar dus een weekendje en je leest hierrr wat we allemaal in drie dagen hebben gepropt!

Sangria en tapas op zaterdag

Nadat we vanaf het vliegveld met de Aerobús (aanrader, want: in 15 min in het centrum) in de stad belandden hebben we die sangria en tapas-regel hierboven heel serieus genomen. Met onze irritante rolkoffers zijn we de eerste de beste tapastent binnengevallen. Nouja, niet zo maar een eigenlijk, want Txapela bezochten we vijf jaar geleden ook zo’n één keer per week, dus: herinneringen! Waarschijnlijk hadden we na al die jaren de desbetreffende tapastent iets te veel geromantiseerd, want de lunch viel een beetje tegen. Maar dat mocht de pret niet drukken. We liepen verder naar ons prima hotel, Sunotel Club Central. In de zomer is het hier denk ik ook goed te doen, want er zit een héérlijk zwembad op het dak. Het enige nadeel vond ik dat het best een stukje lopen is naar de dichtstbijzijnde metrohalte.

Nadat we onze spulletjes hadden geïnstalleerd op de hotelkamer gingen we verder met kilometers maken. Ons plan was om naar het strand te lopen, uiteindelijk kwamen we op La Rambla uit. Ook goed. Het zonnetje scheen, dus we vonden het tijd voor een welverdiend glas sangria. En dat bestelden we op mijn favoriete plekje van heel Barcelona, Plaça Reial. Ik weet niet zo goed waarom, maar ik vind dat pleintje gewoon heel fijn. Toen we daar zaten te genieten bedacht ik me trouwens hoe irritant het moet zijn als je rondom de Ramblas woont. De hele dag én elke dag knetterveel toeristen die je in de weg lopen. Maarja, ik woon er niet meer dus ik doe gezellig mee met die mensenmassa. Toen onze kan sangria leeg was liepen we verder over de Ramblas naar het strand. Voor een paar euro kun je daar in het Columbus monument (Mirador de Colón). Met een claustrofobisch kleine lift ga je naar boven. Maar dat vergeet je snel, want het uitzicht is echt super mooi, camera mee dus!

Mijn eerste sangria op Plaça Reial
Uitzicht op La Rambla vanaf de Mirador de Colón

Daarna nog even lekker wezen uitwaaien op het strand. En we waren wederom niet alleen. Er waren allemaal surfers in de zee en die trokken veel bekijks. Na onze strandwandeling was het tijd voor een pitstop bij Pez Vela, een hele leuke hippe tent. Hier kun je volgens mij ook prima eten, maar ik ging voor de sangria met cava, altijd goed. Toen de zon onder ging werd het tijd om te eten en dat deden we bij Mama Rosa bij het W Hotel. Je weet wel dat super mooie hotel in de vorm van een zeil dat direct aan het strand staat en niet te betalen is, die ja. De prijs van de pizza die we aten viel een beetje in dezelfde categorie trouwens.

Zon en een rode neus op zondag

Zondag was het letterlijk zon(!)dag, want wat een heerlijk weer was het! Nadat we snel een cappuccino en jus d’orange hadden gescoord bij de Starbucks stapten we de metro in naar Sagrada Família. Zaterdagavond besloten we toch maar een 10-ritten metrokaart te kopen, want wandelen is super leuk, maar soms wil je ook gewoon even snel naar de andere kant van de stad. De Sagrada is altijd weer leuk om te zien, maar toen we een rondje liepen door het park en aan de kant werden gebeukt door een groep volwassen Chinezen met een selfie stick had ik het daar ook wel weer gehad.

Het strand met op de achtergrond het mooie W-hotel
Onze heerlijke pizza’s bij Mama Rosa

La Sagrada Família

Vanaf de Sagrada Família kun je in een rechte lijn richting het strand van Barceloneta. Opzich is deze route niet zo interessant, want je vind onderweg geen bekende bezienswaardigheden. Maar omdat wij vijf jaar geleden in deze straat woonden, gingen we natuurlijk even een kijkje nemen. Nadat we even gezwaaid hadden naar ons oude stekkie kwamen we uit bij Rembrandt, een gezellig eetcafé met Nederlandse eigenaar waar we tijdens onze stage elke week wel een paar keer te vinden waren. Helaas geen bekenden gespot, maar de bellini werd er niet minder van.

En daar waren we weer, en la playa. De zon scheen en we liepen lekker in ons t-shirtje langs het strand te banjeren, het ultieme moment voor een ijsje! Die haalden we bij Vioko, een hele leuke ijssalon met heerlijke smaken. Ik koos voor passievrucht en yoghurt met vijg, super lekker! Na een tijdje met onze bakkes in de zon besloten we met de metro terug te gaan naar ons hotel om erachter te komen dat we allebei een hoofd als een tomaat hadden. Ach, je kunt in ieder geval niet zeggen dat we niet zijn bijgekleurd.

Na regen komt zonneschijn op maandag

Maandag trokken we het gordijn los en baalden een beetje, want het regende. Nouja, dan maar winkelen. We begonnen bij Passeig de Gràcia, waar je naast bekende winkelketens, zoals de Mango en Nike ook veel exclusieve merken vindt. Als je lang genoeg doorloopt kom je uit op Plaça de Catalunya. Wij liepen vervolgens richting het oude centrum van Barcelona waar je allemaal smalle straatjes vindt met heel veel leuke winkeltjes. Gelukkig brak rond de middag de zon weer door want regen verveelt gewoon heel snel. Omdat we nog genoeg ritjes in de metro over hadden besloten we nog even snel naar Plaça Espanya te gaan voordat we terug moesten naar het vliegveld. 100.000 traptreden en veel gehijg verder stonden we bovenaan bij het Palau Nacional. Vanaf hier heb je mooi uitzicht over Barcelona. Het is ook leuk om hier ‘s avonds een keer heen te gaan, want dan is er een grote lichtshow bij de fontein!

In het zonnetje bij Rembrandt
Één van mijn favoriete plekjes in Barcelona, Palau Nacional

De altijd drukke Ramblas

En dat was hem dan alweer, ons stedentripje naar Barcelona. Als je voor het eerst naar Barcelona gaat is twee nachten trouwens echt te kort om alle hoogtepunten te bezoeken. Tenzij je niet de tijd neemt om lekker op het terras te zitten, maar dat zou doodzonde zijn. Ben je nog nooit in Barcelona geweest dan heb ik maar één advies: GAAN!

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *